OreY

Igår bagav vi oss upp mot Skutan i löpardojjor och mehavd lunch i våra löparsäckar. Solen var på vår sida och det såg verkligen ut som om vi skulle få en toppendag! JO TJENA.

Vi tog samma väg upp som på Navirun, alltså upp vid Hummeln. (Det finns ju annars andra fina vägar till Skutan, via Björnen eller Tott till exempel. Men vi ville kunna avsluta nere i Åre där vi hade bilen. )

Att springa uppför slalombackar är alltid det jobbigaste, men vi tog det lite lugnare än på tävlingen så det kändes inte lika mycket i vaderna denna gång,

Efter hummeln började dimman komma och solen försvann. Det börkade även bli blåsigt, så fast vi sprang gick det inte att hålla värmen så bra. Väl uppe vid kabinbanan hade vi iallafall fått en rolig stiglöpning och lite småklättrande på stenar här och där. Vi delade på en banana för lite energy boost då vi förstod att vår medhavda lunch i våra löparsäckar  som skulle bli ätna i solsken och utsikt inte skulle bli ätna där uppe på toppen i solsken och utsikt. Det såg verkligen inte lockande ut att forstätta in i dimman, men har systrarna El Kott bestämt sig för att göra en sak så ska det bannemej göras. Och yeesus, Skutan liksom? Ingen big deal.

(Satte mitt min midjeväska runt axeln, det var bekvämare..)

Det var dock halt av is som sjutton även med våra ice bugs så det blev inte jättemycket löpning sista biten. Väldigt fina mönster av snö och is på alla stenar fick vi se, och när vi kom upp till toppen så fick vi till och med några sekunders sol genom molnen! Den försvann dock ungefär lika fort som den kom.

Lite photo session såklart.

Upp var det inga problem att komma, men hur skulle vi komma ner? Det var ju SNORHALT! Våra fingrar var halvt förfrusna och humöret började tryta. VAD TUSAN SKULLE VI UPP HIT OCH GÖRA!? DET VAR JU FÖR FAN SOL OCH VÄRME NERE I BYN MEN TRO FAN ATT VI PROMPT SKA UPP PÅ BERGET BARA FÖR ATT!   Vi skrek och gnabbades med varandra som vanligt när det inte riktigt blir som vi tänkt. vi var ovänner ända tills molnen började lätta och det blev springvänligare. Tystnad är alltid det bästa för att vi ska bli sams igen, vi sprang  på nerför stigarna och hoppade hit och dit, DET VAR DÄRFÖR VI SKULLE PÅ TOPPTUR IDAG, FÖR ATT DET ÄR SÅ JÄKLA KUL ATT SPRINGA NER! :D (Fast i ärlighetens namn längtade jag bara efter att få värma mina stackars händer och få sätta mig på en toalett)

Vår medhavda lunch i våra löparsäckar som skulle ätas i solsken med utsikt blev istället ätna inne i värmen på Holiday Club i sköna fotöljer. Sen unnade vi oss some lösgodis från ica. Inte ofta jag är sugen på godis faktiskt, så när det väl äts så är det vääldigt gott!

Jag blev lite irriterad när Sanna skulle ta kort när jag äter.                     Själv är hon glad som en smäck

Det blidde även lite styrketräning när vi kom tillbaka till stugan, hade med oss skivstänger och aminosyror och allt! Vilka brudar liksom. och sen Ärtsoppa till middag. Det ni.

Häng i Åre

Andraårseleverna på Outdoor and Adventure Management-programmet, (eller nåt) anordnar Navirun, en lagtävling med inslag av orientering, utmanigar och quiz längs banan i Åre. Förra året annordnades samma typ av tävling men då hette det Outdoor Mountain Challenge, som vi var med på. Det var den roligaste tävlingen vi gjort, (även om vi missade första kontrollen och fick springa tillbaka -.- ) Men som vi hade längtat efter årets tävling!! (Läs om förra i arkivet oktober 2012)

Vårt lag hette Kottarna, såklart. Det var 9 kontroller att bemästra, den första fanns uppe på Mörvikshummeln, också högsta punkten på hela banan, så allt var i lågzon. Under uppvärmningen kollade vi in lite vilken väg som var bäst att ta, och tog täten i starten, två killar (som senare vann tävlingen) sprang om oss, men annars trippade vi, gick, klättrade och sprang så gått det gick som tvåa hela vägen upp till toppen. Vi kände oss pigga och glada och struntade i att vi förmodligen svara fel på quizfrågan, som isåfall skulle ge oss 1 minuts tillägg på sluttiden.

Hur som helst fortsatte banan till Olympialiften där utmaning väntade. Med två läskbackar skulle vi gemensamt förflytta oss ca 10 meter framåt utan att nudda marken. Vi hade bra taktik, vårt samarbete fungerade utomordentligt måste jag säga. Snabbt var vi iväg och skrattade medan vi sprang vidare till nästa kontroll över fjället. Underbart väder, med sol och nästan helt blå himmel!

Vid nästa utmaning var vi tvugna att stanna till lite längre, men var tydligen ganska snabba ändå tyckte funkisarna. Man skulle med hjälp av kodord lista ut frågor och svar själva, men det löste vi efter en stund. Med oss fick vi lite godis som stärkte humöret yttligare.. Meen så sprang vi vidare och fick för mycket självförtroende... Det syntes ganska så tydligt på kartan att man kunde följa en stig och komma något sånär precis på nästa stämpling, men dum som jag är skuttade jag rätt ut i bushen istället och tyckte det var en exemplarisk genväg.. Efter några hundra meter konstaterade vi att det blivit på tok för långt och grälet satte igång. När vi hittat rätt väg mötte vi två lag och låg då alltså fyra istället.. MISÄR!! (skämt åsido) men när vi är taggade mitt i tävlingen tar vi allt på allvar och blir förbannade. Fortsatte tävlingen så gott vi kunde genom trasselrep i skogen, dopp med huvudet i istunna, klättring uppför repsteg och hasandes/springandes nerför sista slalombacken. Tyvärr var tävlingen över mycket fortare än vad vi hade räknat med. I fjol hade det snöat en massa vilket gjorde tävlingen tuffare, plus att det var mer backar att kämpa sig uppför, samt reppelering och hinderbana. Det blev mer av ett äventyr den gången men vi är glada ändå, hade kul och stormtrivs i fjällen!

I mål på torget

På Holiday Club

I stugan med en stor gosplupp.

Från Förra året OMC

/Sanna

Springtävlingar över för ett tag

Nu är de sista löprtävlingarna över för i år.. Men vi har inga sura miner för det, har nämligen anmält oss till On-Ramp-kurs på CrossfitÖstersund på Frösön i November, så nu försöker vi bygga lite större muskler också! ;)

Förra veckan sprang vi BikeRay Night Trail på reflexbanan uppe i ÖSK. Riktigt kul och enkelt evenemang som vi hoppas kommer igen. Tävlingen var på kvällen så alla körde med pannlampor på! Löpningen blir som en helt annan grej då, och fokus ligger mycket på att trampa rätt också.

Som tur var hade snöat hela dagen så det var riktigt mysigt och fint med det vita! Lina och jag hade bestämt oss innan för att springa tillsammans, så vi bytte av under loppet vem som låg först på stigarna. Med min mörkerrädsla hade jag nog ballat ur efter ett tag med alla fantasier som kryper på mig om jag sprungit helt själv, haha

Snöandet och regnandet under dagen hade gjort stigar, stenar och rötter alldeles hala och det var blött runt nästan hela spåret, men med våra icebugs fick vi bra grepp ändå. Sista biten spurtade vi sida vid sida förbi tända marchaller in på upploppet i nerförsbacke och över mållijen som delad etta. Underbart :) även på ett sånt här litet lopp är det ju alltid kul att komma först. (Av damerna)

Igår sprang vi Navirun i Åre som var en lagtävling i orientering och med lite frågor och utmaningar längs vägen, urkul! Kommer inlägg om det senare...

Tjing, tränat dans idag inför nästa vecka då det är tävling i Västerås! Sen bar det av till Crossfit med OnRamp!