Vad vi stoppar i oss

 

Kosttillskott


Fick ett önskemål om att recensera lite av vilka kosttillskott vi använder (om vi gör det), så som proteinpulver, PWOs och aminosyror. Så vi kör på direkt


PWO

PWO:s är vi inte så vana vid, tycker det är lite obehagligt (och onödigt) med för mycket koffein i kroppen, och ofta är vi väldigt träningssugna ändå! Men vi har i alla fall testat dessa två :

Celsius

Till en början var vi ganska negativa till drycken som har blivit så populär bland träningsnördar, och det kändes lite som om den bara blivit main-stream. Man kan träna bra utan energidrycker. Men så fick man med en burk i en Goodie-bag på ett träningsevent, och det var ju väldigt gott... Och man får världens kick! Vi båda är ganska känsliga mot koffein, och Celsius känner vi av båda ganska direkt. Det "pirrar" i kroppen, och man blir skärpt i huvudet. Dock kan jag bara dricka en av alla smaker, Vilda bär, för de andra smakar mest konstgjort. Smaken Vilda bär är fräsch och läskande. Dock får man vara beredd på toabesök efteråt, eftersom magen sätts igång. (i alla fall hos oss IBS:are...) Men som sagt, träna kan man gott och väl göra utan energidrycker, det kan bara vara skönt att få en extra kick ibland!

 
 

Breach

Har skrivit lite kort om AV:s Breach i ett tidigare inlägg. Använder inte den alls faktiskt då jag inte gillar hur min kropp reagerar på det. (Plus att det är väääldigt dyrt)

 http://syskonkarlek.webblogg.se/2014/march/pwo.html

 

Proteinpulver

Eftersom vi är vegetarianer (men äter fisk) så vill vi vara säkra på att få i oss tillräckligt med protein, särskilt när vi tränar så pass mycket som vi gör också. Då är proteinpulver perfekt. Vi äter vanligt vassleprotein (Whey) och har lagt på oss mer muskelmassa det här året på grund av det och mer styrketräning. Känner annars ingen särskild skillnad på protein-märkena, men ser resultat i träningen och då har vi kört alla dessa i samma perioder. (Alla är i ungefär samma prisklasser)

 

Whey protein-80 och 100 (star nutrition)


Brukar beställa hem billiga proteinpulver, och de här är ju de populäraste, endast naturell smak. Har väldigt svårt för smaksatta då de ofta är alldeles för söta! Den naturella smaken har vi vant oss vid nu och tycker att den smakar finfint, och dessutom kan man ju då smaksätta med vad som helst om man skulle vilja det! Ingen av dem klumpar sig särskilt mycket, utan är lättutblandade med vatten. Man blir dock inte mätt av dem, men det tycker vi inte är något minus då vi ofta tar det här direkt efter träningen och sedan vill fylla på med riktig mat. Visst kan det bli lite unken smak med naturell, men vi brukar skiva i 1/2 banan och då fungerar det jättebra. (Och är tusen gånger godare än några andra tillsatser) Går också bra att baka med och att steka pannkakor (med ägg också såklart).

 
Body science Whey 100


Den enda smaksatta som vi har tyckt någorlunda om, chokladen. Inte för söt, och smakar lite som chokladmjölk. Annars kör vi mest på den naturella här också, ganska klumpig och löser sig dåligt, men är "krämigare" och lite godare än star nutrition. 
 
 

Self omnutrition Whey 100

Provade även naturell här, men den var vedervärdig! Går absolut inte att dricka som en shake. Har bakat bröd med det istället, då funkar det bra!
 


Strenght Whey Protein

Helt naturell också och smakar typ som star nutrition. Samma effekt.
 


Myprotein Whey

Inte så stor skillnad som sagt på naturella smaker, bara kul att variera sig. 
 


Myprotein Vegan Blend

Veganskt blandprotein, går inte så bra att dricka som en shake. Inte gott, och har inte testat bara detta så vet inte om det är särskilt effektivt. Men det är ju protein i alla fall, och då bra för veganer.


 

BCAA

Förkortningen på grenade aminosyror och kommer från engelskans “Branched Chain Amino Acids” och består av följande aminosyror leucine, isoleucine och valine. 

Det unika med BCAA är framför allt att de tas upp direkt utan att behöva delas upp, spjälkas, i matsmältningssystemet. Anledningen till detta är för att de är i sin fria form och inte i uppbundna med andra aminosyror. Detta ger ett väldigt snabb och koncentrerat upptag, till skillnad från t.ex. vanlig mat eller proteinpulver där proteinet först måste delas upp i mindre beståndsdelar för att senare kunna absorberas. 

Vi gillar att träna med aminosyror, då man får extra energi och orkar längre. Vi har testat:

Xtend -Orange dream


I början kan det vara lite brustablett-varning på smaken på denna, men efterhand vänjer man sig och smakar mer som saft. Riktigt god under ett tufft träningspass, men man kan bli lite slemmig och tjock i halsen om man är anfådd. Ger ny energi och motivation när musklerna är trötta. 

 
 
 

Aldrig Vila - Cola Crush


Skummar en del när man skakar, (i vilken shaker vi än använder) men inget större problem. Smakar som glassen calippo, och vi har kännt att den ger extra kick och pump. Bättre än Xtend men kan bli lite illamående av den. Perfekt att frysa in och göra isglass av.

Aldrig Vila - Piña Colada

Ingen höjdare.. Konstig bismak som inte fungerar för oss. Bara testat några gånger men slutar med att vi inte kan dricka upp. Dock god att frysa in som isglass, precis som Cola Crushen!


 

Kasein

"Långsamt" protein

Body science - double rich chocolate
Utmärkt att blanda som oboy, lätt att få i sig och stark och fin smak. För lite tjockare, "pudding" ha mindre vatten, men då tillsätter vi gärna lime- eller citronsaft. Smakerna är lite väl söta. Tar bara casein på kvällen, för att hindra muskelnerbrytning (om vi inte blandar i det i bakverk) . Körde detta under en period och fick goda resultat men får ofta ont och lite uppsvälld mage av denna så använder det inte så mycket längre. Riktig mat känns bättre. Inte testat något annat märke än.
 


 
 

Återhämtning

Aldrig Vila Extracion

Om man vill ha snabb återhätmning så kan vi rekommendera AV:s Extraction. Är ofta sugen på något fräscht och läskande efter ett träningspass och då är denna perfekt! Smaken är syrlig och lagom söt. Och man känner hur kroppen blir "balanserad" igen. 


 
 
Vissa anser att vi i norden behöver mer D-vitamin eftrsom vi inte får tillräckligt med sol, vet inte om det stämmer, men vi tar inga piller eller tabletter. Känns som det är att slänga pengar i sjön.
 

 

MATEN


Så det här är lite av kosttillskott vi kör med, men annars så äter vi väldigt BRA MAT. Aldrig eller väldigt sällan halvfabrikat, alltid sallad, frukt och grönsaker till maten, nötter och frön av alla de slag (skulle inte klara oss utan det!), alltid någon proteinkälla till maten, äter inte så ofta pasta, ris eller potatis, utan kör på Quinoa, grönsaker och rotsaker, canihua, amaranthfrön osv.
 
Försöker undvika gluten så mycket som möjligt eftersom vi upplever att magen blir uppblåst och man blir bara "tung" i kroppen. 

Mejeriprodukter har vi ätit hela våra liv, men nu på senare dagar äter vi mycket veganskt också, och lite mindre mejerivaror. (Magarna mår också bättre...) mandelmjölk (eller alla sorters nötmjölk), havremjölk och tofu finns alltid i kylen.

Vi äter som sagt inte kött, bara fisk och skaldjur.
 
Mat är så himla roligt och ska vara gott! Färska örter, citron, olivolja, ingefära, vitlök och chili är några favoriter som vi ofta piffar upp maten med.
 
 

 
 
 
//Lina och Sanna

.

Nu är Augusti snart över och därmed också löpartävlingarna vi planerat in för sommaren. Betydligt färre än förra året, men något längre och alla i följd. För att inte slita allt för mycket på våra små kroppar försöker vi nu fokusera mer på styrketräning och uteaktiviteter och löpning bortanför tävlingsbanorna. 
 
 
September bjuder dock på ett par roliga lopp här i Jämtland, så förmodligen kommer ni se oss på startlinjen även på de loppen. Kan ju oftast inte hålla oss. 
 

Är i Åre över helgen, fixar och donar lite och njuter av fjället. 
 
  
Från starten i Bydalen. 
 
Totthummeln igår. 
 

 
Vi lagar såklart en massa god mat också. Recept finns på http://elkotts.blogg.se/
 

 
Några andra saker att tänka på:
 
Ta inte allt för givet. 
Älska och ta hand om varandra. 
Lev nu, lev idag. 
Mind your on business, please. 
Pain doesn't last forever
Pain is temporary
You only regret the things you never did. 
 

Bydalsfjällen

 

Kort version nr 2

För min del hade hela veckan efter Bamm bestått av förkylning och i princip vila från det mesta. Trots det har jag varit ganska pigg, men efter mina kraschar på Axa-banan gör knäna och fotlederna sig påminda. Och när jag blev nerkyld och frusen under BAMM tog förkylningen tag i mig igen (förra säsongen var jag sjuk extremt mycket) och verkar vilja stanna ett tag.

Jag har svårt för att ställa in saker och ting, särskilt tävlingar. Då blir det så att jag får ångest och nedvärderar mig själv. Därför stod jag återigen på startlinjen till Bydalsmaran, eller 50 km och 2900 höjdmeter rättare sagt. Denna gången med rejäl halsont, huvudvärk och snorig näsa, två onda knän och ömma hälsenor. Men men är man lite dum i huvudet så är man. Precis som Lina upplevede starten kände jag mig otroligt tung. Vilken mjölksyra i ben och rumpa. Första kilometerna var rena persen. Helt ouppvärmd var ingen bra idé, så nästa gång inför ett långlopp gäller det att vara varm i starten, spelar ingen roll att man har 5 mil på sig, det är inte kul att bli sopslut i början.

Hur som helst löste det sig med tiden och jag kände mig ändå rätt så pigg, jämfört med förra året kom jag ihåg att jag var betydligt tröttare på flertalet bitar än vad jag var i lördags. Uppför gick det dock ganska trögt, men i alla nerförslöpor kunde jag trycka på som aldrig förr! Även på lite mer tekniska delar. Det var en härlig känsla! Riktigt hur det gick till vet jag inte, men Lina och jag sprang tillsammans hela vägen. Jag kände i alla fall att jag fick stöd och sparrning av Lina och hade riktigt roligt! Kändes återigen som en lagtävling, precis som BAMM, vilket blir så mycket roligare.

Vi hade bra med energi med oss i form av Swebar kokossmak (lättuggad och faktiskt ganska god) hasselnötskräm i vita små påsar (som man köper i lösviktgodisdisken, typ som nutella) väldigt smidigt och lätt att bara smälta i munnen springandes, samt dextrosoltabletter, sodapopsflaskor (lösviktgodis, turkosa syrliga små godisar i flaskform) energidryck och nötkakorna vid energistationerna. Jag tog energi, bara lite åt gången med jämna mellanrum under loppet då jag kände att jag saktat ner på tempot. Direkt fick jag gensvar, vilket var riktigt skönt, har inte tänkt på det så förut, men det gav mig mycket den här gången. (även fast jag inte äter speciellt mycket alls egentligen under tävlingar)

Vädret var typiskt grisigt fjällväder; totalt spöregn, alltså verkligen skyfall, samt lite hagel, och emellanåt uppehåll, ganska lugn vind dock, men mulet och ca 8-10 grader. Lätt att bli kall om armar och ben, men med alla höjdmetrar blev jag snabbt ganska varm. Mot slutet tyckte jag att vi haft en härlig dag ute på fjället, men måste erkänna att både Lina och jag överrumplades av tredje tjejen när vi var påväg upp sista gången på Drommen, bara några kilometer kvar! Hon var jättestark uppför, och jag tappade direkt och tänkte att jag får väl nöja mig med fjärdeplatsen, utanför pallen, som vanligt. Men när det började bli nerför igen kände jag vilken kraft jag fick och behövde inte tänka alls på svåra partier eller farhågor att snubbla. Då var det ju lika bra att sätta tjejen som sprang om oss på plats! Oväntat fort efter att jag passerat Lina och hennes onda knä skymtade jag henne nere i björksnåren och var snabbt hack i häl, hon blev ganska skrämd och skrek högt när jag kom klafsande bakom. Sista 500 metrarna nerför slalombacken i liftspåret sprang jag faktiskt förbi henne med lätthet. Det var så mjukt underlag att det bara gick att trycka på. Så himla kul! Hade dock varit roligare att springa sida vid sida med Lina in i mål, men konkurrenter får man ju räkna med.

/Sanna

Här tre fina bilder från Björkliden

 

 
 
 
 
 
Visa fler inlägg