Rörlighet

Rörlighet.

Som sagt i ett tidigare inlägg har vi lagt in rörlighet i våra liv. Sedan årsskiftet har jag kört rörelseträning och stretch varje dag. Det är mjukgörande övningar blandat med balans och rena töjningsövningar i lite obekväma positioner. Jag har faktiskt blivit överraskad över hur förändring blivit på så kort tid. Redan nu känner jag mig friskare i kroppen, borde inombords och rent praktiskt. Tidigare har jag tyckt att det är slöseri med tid och trist. Men nu viiill kroppen göra mina rutiner och få ro i själen. Så skönt att inte vara stel som en pinne. (Dock är jag långt i från smidig i jämförelse med många andra) Men nu jämför jag bara med mig själv, vilket är viktigast. Man måste utgå från sig själv och se sina individuella resultat av olika saker. Annars kan uppfattningen bli skev.

 Jag börjar tro att smidighet blir bättre även för löpsteget, och min andra träning. Allt blir då med bättre kvalitet känns det som. Är det fler som upplevt samma sak?

Genom åren har vi provat många olika sporter. Höll på med dans inom olika genrer, spelade fotboll, red mycket, gick också i gymnastik och så vidare. Inom alla idrotter stretchas de ju en del, men det blev utan syfte för mig. Jag upplevde mig aldrig smidigare, eftersom jag bara gjorde det lite på måfå. Jag töjde lite efter och innan träningen och sen var det bra med det. Slarv helt enkelt.

Under åren har jag haft ont på massa olika ställen på kroppen utav olika orsaker. Men jag kom att tänka på att vissa av skadorna jag fått kanske kunde ha undvikits om jag varit mer smidig i kroppen? Med inspiration från olika hemsidor, personer och vänner startade jag och Lina sent 2018 med olika övningar och tog väl då an oss ett litet nyårslöfte, att minst 15 minuter per dag ägna oss åt rörlighet.

Det kan vara att böja bakåt, framåt, i obekväma vinklar, där det sträcker och något håll man vanligtvis inte lutar åt. Balansera och flytta vikten. Hitta punkter i kroppen och lära känna olika delar som jag glömt bort att jag hade. Väcka liv i småmuskler och mjukdelar. Knäcka och tänja. Och tänka sig, jag kände mig rörligare, mjukare, bekvämare redan efter någon vecka! Det finns alltid tid. Och såhär tre månader efter jag startade har jag funnit ny energi, eller kanske kan man säga harmoni, i kroppen! En lite pusselbit som saknades föll på plats. Det är så enkelt med små medel att känna sig lite bättre.

Det som är bra är ju att bara den lilla förändringen man gör i sin vardag kan resultera i så mycket större. Tiden räcker till också, till exempel kan man tänja eller balansera när maten puttrar på spisen eller i ugnen. När man borstar tänderna, när man kikar på tv, när man jobbar vid datorn, när man smälter en måltid, när man umgås med vänner. Skapa tid, prioritera och GÖR! I skrivande stund sitter jag i skräddarsits. Bara en sån sak. (Det kunde jag inte göra utan typ panik i lederna innan jul. Och nu är det lätt som en plätt!) So give it a try peeps. Be smooooth.

 

//Sanna

Visa fler inlägg