Långa dagar

Med långa dagar menar jag något bra. Det blir ju bara ljusare och ljusare, och man hinner göra så otroligt mycket på en endaste dag! Underbart ju.


 

 Förra veckan sprang vi förresten Stadsstafetten med Lina Hallquist, Ida Fors Källstrand och Ida Svensson. Det bestod av en tre kilometer lång runda (eller kanske ska säga kort?) genom stan. Vi båda tyckte det var roligt att springa snabbt för en gångs skull, inte behöva tänka på att spara på krafterna. Har egentligen ingen koll på hur man springer så snabbt haha, alltså vilket tempo en klarar av osv. Men jag fick ändå ganska lätt för mig eftersom jag hade första sträckan och då var det bara att försöka hänga på killarna längst fram. Inte för att jag lyckades med denna uppgift, men rycktes med i en bra fart i alla fall tyckte jag.


(Bild från Hemsidan ovan)

 Maria Boberg och en tjej som sprang för Trångsviken som jag inte vet vem det var, höll ett jämt tempo med mig i ca 1,5 km. De båda sprang om mig en gång, men när vi närmade oss torget igen (man skulle passera där en gång, och där låg även start och mål) kände jag att jag hade mycket krafter kvar och hade nog bara kommit in i någon bekvämlighetszon då jag lät dem ta några meter. Så jag ökade och kände faktiskt hur lätt det var att bara bestämma sig för att springa snabbare. Sprang om dem och låg först när hejaklacken skrek på mig, och sista kilometern kutade jag om två killar också och höll min placering som första dam hela vägen tills jag växlade med Ida!

Så nöjd och glad kunde jag vara med gott samvete. Jag trodde inte att jag skulle vara först, så fick lite boost och självförtroende, skönt! Det var roligt hela tiden och så snabbt det går med bara tre kilometer, man hinner knappt starta för än man ser målfållan haha, dock hinner man bli trött.

 Resten av tiden sprang jag omkring och hejade, filmade och fotade de andra. Sa jag förresten att det bjöds på kanonväder!? Solen värmde ordentligt, och jag märkte på kvällen att jag till och med hade bränt mig lite.

 Hur som helst blev det lite fajt med Trångsviken-laget om första platsen, och det var spännande. Men på fjärde sträckan där vi hade kvicka Ida Svensson (som dock knöt skosnöret under loppet, men ändå var snabbast av oss alla hah!) drog ifrån dem rejält, och de kunde inte ta ikapp. Så kul att få vinna med ett så härligt gäng tjejer.

 


 

 På helgen drog Lina och jag vidare till Åre. Finvädret fortsatte, och ännu en gång glömde vi solkrämen, tusan! Flera timmar ute på fjället i solsken är ju inget vidare då. Det fick vi ångra bittert. Nu, en vecka senare har vi börjat flagna över ansikte och armar, (ja, för det var faktiskt linne-väder). Det gör fruktansvärt ont att bränna sig, man kan knappt klä på sig eller vrida på sig när man ska sova. Så fort något nuddar känns det ju som man brinner.

 

I lördags deltog vi i alla fall på Telemarksklubben årliga topptursdag i Åre. Lugnt tempo knatade ett glatt gäng en fin runda med grillstopp och fina svängar på skutan. Lina och jag gick några extra rundor med längre åk, medan vi väntade på de andra, då alla inte var så snabba. Men gud så fin dag det blev!

 

 Här med grillningen även efteråt, och bilden nedan vegokorv ute på fjället.

 

 

 

Har hunnit med en tältnatt i Storulvån också, vilket var jättemysigt. Fick låna Fanny rgströms fyrmannatält så vi hade lite mer plats än när vi brukar trängas i enmanstält haha. Åkte dock upp mitt på dagen eftersom vi tagit en springrunda hemma i Björnen först och bara njutit på verandan ett tag. Det blev gott om tid på fjället på eftermiddagen i alla fall.

  

Så härliga svängar, men lite sug längst ner där det blev mer flackt.

 

Lunch with a view, yes, please!

 


 
 

På morgonen hade vi hoppats på skare, men det hade varit plusgrader hela natten, snön var som sorbet och vi gick bara igenom.. Men på tur med klassiska skidor istället gick ju bra det med. Vi tog oss runt Norder och Sönner förbi lilla stugan nedanför Getvalen, där vi satt utanför och käkade frukost. Fick senare återigen en underbart solig dag med fina åk med skimo-grejerna.

  


 

Träffat lite nytt folk har vi också gjort. Nu den här veckan tar vi hand om en tjejs häst. Vi fodrar en gång per dag och pysslar om honom, rider lite i paddocken om vi är sugna på det, och ser till att han mår bra. Så roligt att vara med hästar igen, och få nya härliga vänner.

 

 

 

 

Man må ju umgås med folket som bor i byn, kände vi, och hörde av oss till Lovia Norén som bara bor precis nedanför oss. Vi mötte upp henne och sprang en sväng på fjället. Så enkelt och så trevligt. Och häromdagen kollade vi läget med coola Jennifer Asp så vi kutade en runda idag, och bjöd på lite lunch. Vi var även uppe med tuppen (05.00) för att åka skejta på skaren i Ullådalen med pappa, (enda tiden han hade möjlighet, så vad gör man inte för La Familia?). Det var helt vindstilla och strålande sol! Bättre start på morgonen får vi knappast. Och så slänger man ihop en Nice cream till frulle bara sådär efteråt, Livet är härligt ändå.

 

 

 

 

 

 

Men längsta dagen kändes det ändå som igår. Vi började på fjället tidigt då det äntligen blivit minusgrader igen, alltså = skare! Som vanligt längre runda än tänkt då det var så roligt att bara flyga fram över fjället. Åkte hem och möttes av Kira i huset! Pappa hade varit förbi och lämnat av henne då han skulle på en del ärenden i Åre. Myspys och frulle innan vi skyndade tillbaka till Ullådalen och hudade upp på skutans topp där Fanny väntade. Det var fortfarande stenhård snö, men solen värmde allt vad den hade. Vi knixade oss ner på isen, men kom ut på ett helt okej snöfält mellan Västerskutan och toppen. Knatade en sväng till och andra åket blev jättefint då det mjuknat till sig. Dagen fortsatte med visit hos Jacksson (hästen) och promenixande med Kira. Sen kom Fanny över på kvällsfika, som blev middag istället, för vi var hungriga och matlagningssugna hahah! Avslutade kvällen med att cykla tillbaka till Duved med Fanny eftersom tagit hojen till oss. Som tur var hade pappa precis lämnat av våra cyklar också, och det var hur härligt som helst! Som sagt, allt detta på en ynka dag. Det gäller att ta till vara på varenda minut. ;)

 

 

 En hel del mat hehe, kolla in elkotts.blogg.se för mer inspiration! :D

 

 

 Jag är återigen så glad och lyckligt lottad som har en tvillingsyster som tycker om att göra alla det saker jag gillar också, så vi kan göra så mycket roligt tillsammans.

 Njut av att leva. Vi hörs!

 

//Sanna