Vildhussloppet

Kort Race rapport Vildhussloppet.

 

Igår efteranmälde vi oss till Vildhussloppet, en halvmara i Hammarstrand. Lina har sprungit två gånger förut, och det första gången för mig ifjol. Det är en varierande bana med skogsvägar, stig, blöta partier, grus och asfalt. Starten är i Hammarstrands ”centrum” och så springer man i mål uppför trapporna vid Döda fallet. De där trappstegen kan vara jävulska. Riktigt seg i benen och där mjölksyran hinner ikapp en.

Förra året minns jag det som tokvarmt, så att lördagen i år bjöd på mulet, lite regn hängandes i luften och svalt väder gjorde mig bara nöjd. Alla som springer mycket vet ju att det är att föredra, framför gassande sol.

Vi hade haft loppet i tankarna men inte tänkt anmäla för det är så när Kina. Men så kände vi att, äsch, varför begränsa sig? Stötta de som anordnar ett så fint lopp och ha lite kul. Man måste ju leva varje dag. Vi tog försiktigt i terrängen så det inte skulle sluta med några stukade fotleder. Och nu i efterhand känns det ju klart värt.

 

 

 

 

Lina sprintade på i ledning direkt och höll det hela vägen. Jag hade klubbkompis Åsa Wiklund framför mig och närmast var jag vid ca 7 kilometer, då endast 50 meter. Men där tog min motivation slut lite, så avståndet gick lite jojo och jag lyckades aldrig få fram krafterna och komma ikapp. Energin fanns inte i benen, det kändes stora som stockar, men luftvägarna hade jag inga problem med. Sen har jag haft lite förkylningskänningar, så vågade inte trycka på fullt ut. Jag höll ett behagligt, inte för ansträngande tempo helt enkelt. Jag är väldigt glad att vi åkte dit. Tillsammans fyra tusen kronor rikare också. Tack för det! 😊 Tack också till alla bybor som stod och hejade längs med banan, otroligt peppande och givande med support när man tävlar! Och så pappa förstås, som skjutsade, filmade och fotade. Samt Sören Olsson som också fotade på flera platser längs med loppet. Här nedan har vi Sörens foton.

 

 

 

 
 

 

 
 
Lina har förståss sett att det är en kameraman framför. Smiiile.
 
 
En halv sekund senare..
 
 
 
 
 
 
 
Fortfarande lite glöd i blicken va?
 
 
 
Men här någonstans har jag kanske gett upp hoppet om andraplatsen..
 
 
Här tog pappa kort och filmade. Efter trapporna är det en ganska lång ramp innan sista metrarna på smågrus.
 
 
 
Sista kurvan innan målportalen.
 
 
Lite prispengar. :)
 
 
 
 

 

Både Lina och jag sprang i Merrell All Out Crush Light, vilket är våra favoritskor. Det är nätta men med bra grepp och funkar i typ alla terränger, (något som Vildhussloppet är bevis på). Sen har vi afterrun dojjor på oss vid prisutdelningen, ISIX8 mesh. Det är mjuka och supersköna efteråt, och perfekta om man ska jogga av lite och inte vill ha tävlingsskorna på sig.

 

Nu är det Slutpackning och fix inför KINA!! Btw åker vi tisdagkväll och inte måndag.. Heheh vi hade kollat lite fel på biljetterna och datum. Tur andra i laget har mer koll. 😉

 

 

 
Lina slängde ihop en tårta hemma också. Gott va?!

 

 

 

/Sanna

Träningsläger och uppladdning inför XTRAIL ALTAY EXPEDITION

 

Såå är vi tillbaka efter tio dagar i Nerja i Spanien med Jennifer Asp. En bra uppladdning inför Xtrail Expedition Race i Kina kommande vecka. (mer info i tidigare inlägg)


 
 

Det var verkligen skönt att komma till värme och kunna springa i bara shorts och sport-bh. Vi varvade fina löpningar på stigar i bergen med cykling och bad och lite styrketräning i lekparkerna på stranden. Det kryllar dock av envisa vassa buskar och grässtrån längs vissa stigar som fördärvade våra ben. Men en gång när vi PÅRIKTIGT hade fastnat i ett snår så fick vi lite Adventure Race- känsla, för det blir väl alltid misär förr eller senare, lika bra att träna på det också!

En liten tävling hittade vi uppe i en by som hette Sayalonga och Sanna fick briljera med sin Spanska! Det var 8,5 km på grusväg/asfalt uppåt i ca 5-6 km och sedan utför tillbaka till byn. URKUL! Jag och Jejje kom jämsides på upploppet och då har en liten fjärt som jag inte så mycket att säga till om! Hon ska förövrigt springa VM (!!!!!) den 10 juni, och det ska sändas live, så håll koll!! (Då är vi ute i fält också så oss måste man ju såklart följa parallellt)

 
 
 

Alla tre kom vi på pallen och kände oss som drottningar resten av dagen. Spontant är bäst.

Det var i alla fall en fantastiskt rolig resa med två av de bästa personerna jag vet. Vi är så lika på många sätt vilken är väldigt skönt, vi lagade de mesta av våra måltider själv och drack koffeinfritt kaffe med mörk choklad på kvällarna på balkongen. Några burkar jordnötssmör och ett gäng bananer gck också åt. Livet kan verkligen vara enkelt ibland.

 

 
 
 
 

 Sista kvällen sprang Sanna och jag lite längre än Jejje och hittade en fin stig som ledde oss upp på en liten topp, hela Nerja var upplyst och vi stod uppe i mörkret. Helt magiskt! Såklart hade vi ingen kamera. Ta alltid med kamera.


 

 

Två fina dagar i Åre fick vi till och åka de sista (?) skidorna för i år, imorgon ska vi springa Stadstaffetten här i Östersund med tre andra tjejer. Det är 3 korta och snabba kilometer som jag ser mycket fram emot! På lördag åker vi eventuellt och springer en halvmara för lite extra spring i benen innan vi ska på långresan till Kina på måndag.

 

Fredag är möte med laget LAT63 SWEDEN där vi ska gå igenom allt! Sååå spännande att det börjar närma sig nu! Det har varit otroligt mycket strul med det ena och det tredje (alltså sorry, men kineser kan vara väldigt kluriga ibland).

Vi har alla också bestämt att vi ska hyra cyklar nere i Kina istället för att frakta med våra egna. Såklart blir det en sämre modell, men kom ihåg, IT’S NOT ABOUT THE BIKE! (JAG VET att jag kommer ångra detta bittert när vi rullar på dessa 26’ efter många mil i benen, men det är bara att fortsätta trampa!) Detta alternativ var några tusenlappar billigare (det har FLUGIT iväg tusenlappar på denna resa vill jag lova), och vi slipper sitta på en flygplats med en ångestklump i magen och en cykel som kanske hamnat på andra sidan jorden. Våra nya cyklar har heller inte kommit ännu, så det var en liten säkerhetsåtgärd också.

Är annars så himlans nöjda med våra samarbetspartners Greenmachine som har gett oss ekologiska energibarer som bara innehåller det bästa! (nötter, frö, frukt, superfoods osv).Clifbar sponsrar oss också med bars, gels och shotbloks. Enormt tacksamma för det!

Vi har också börjat ett samarbete med Sportbrillor.se som har slipat sportglasögon åt oss! ÄNTLIGEN kommer vi att SE ordentligt när vi är ute och far! (Och samtidigt se snabba ut ;) )

 

Fick en fråga av en kompis om vi inte tycker att det är jobbigt att resa så mycket. Personligen tycker jag inte att vi reser särskilt mycket, tänk de som pendlar till och från jobbet några timmar varje dag?! Men vi tycker om att upptäcka nya saker och ta vara på tiden. Vi är väldigt effektiva och det är ganska coolt vad mycket man faktiskt hinner göra på ett dygn. När man varit borta ett tag är det skönt att landa hemma några dagar, men man märker snabbt att det faktiskt inte hänt så mycket sedan sist man var ute och joggade i skogen, så då kan vi dra vidare och uppleva nya saker, innan det är dags att komma hem och landa igen.

Själva resan är ju faktiskt en upplevelse i sig. Och har man som vi nu långa och tråkiga flygningar och mellanlandningar så får vi istället tänka att vi SKA ju uppleva nya saker och platser som vi inte hade fått gjort om vi inte spenderat de där dygnet på flyget, alltså 24 timmar går ju ganska snabbt också.

Som sagt så är kinesera lite kluriga och vi är inte HELT hundra på om vi kommer att köra ett race på 400 km 500 km eller 600 km. Men whatever, det ska bli ett äventyr!

 
 
Hittade detta på instagram! Så kul att se tillbaka på vad vi har gjort. 2013 körde vi vår första multisporttävlingar, jag minns på ena att de 6 timmarna kändes väääldigt långa, nästa vecka ska vi kanske vara ute i 6 dygn! Häftigt vad ens gränser flyttas.
 
 
 

Har också varit Månadens Spons för Oatly vilket vi är väldigt stolta och glada för! Deras "Påmackan" (vegans färskost) är super på majs/riskakor med avokado! Kan även tipsa om deras havregurt som kan användas som vaniljsås (sötas om man vill. Vi gillar den som den är!) till rabarberpaj. Och deras Recovery shakes och även vanliga havremjölken är super att göra chiapuddings på!


 
Ha det gott!
/Lina
 
 
 
 
0 kommentarer
publicerat i Allmänt
Taggar: Adventurerace, adventurerace, arworldseries, multisport, nerja

Inför Xtrail Xpedition i Kina

LAT 63 Sweden åker till Xinjiang i nordvästra Kina 30 maj. Vårt lag består av mig själv, (andra navigatör), och Lina som är utstedd till andra lagkapten, och vår förste Lagkapten och navigatör, Crister Löfgren, som är mångårig erfaren treatlet och ambulanssjukvårdare, sist men icke att förglömma Duvedsjobbande och starke och äventyrslystne Tim Larsson! Vi ska alltså ta oss igenom 400km i på Kinesiska landsbygden och naturområdet Altay. Vi har 6 dagar på oss, men hoppas ta oss igenom på fyra dagar. Det är grenar som löpning och trekking, mountain biking, paddling, repellering och rafting och säkerligen många överasskningar. Tillsammans ska vi orientera oss fram och kämpa! Mer info kan du läsa här:
 
 
 
Ovan är bilder från förra året.
 
Varje kväll precis innan jag ska sova ligger jag och tänker på tävlingen i Kina. HUR KOMMER DET ATT GÅ? Är vi sams hela tiden i laget? Vad kommer det att bli för väder? Har vi tillräckligt med kläder? Hur ser terrängen ut? Tänkt om vi orienterar oss helt fel? Vad händer om maten inte räcker till? (Vi blir hungriga såklart) men VAD ska vi ens ha för energi med oss? Och så resan förstås.. Kommer vi att överhuvudtaget hinna med alla flyg och få med oss allt bagage till tävlingsplatsen? Allt detta och lite till gnager mig, och det kommer att göra det tills vi är iväg.
 
 
Känslan på bilden nedan hoppas jag infinner sig så småningom. NU KÖR VI! :D
 
 
 
Spåna på matintag och val av kläder kan man ju alltid göra såhär månaden innan. Lina och jag har lite olika idéer om bästa energin. Och alla funkar vi olika. Jag reagerar inte alls på samma sätt i vardagslivet som jag gör under tävling, det har jag lärt mig. Det jag alltid har varit sugen på, och som också fungerat väldigt bra är tuttifruttigodisar. Lätta att tugga och enkelt trycka i en hel näve om jag så skulle vilja. Annars är aprikoser och dadlar favorit som ofta åker med i fickan på träningspass hemma. På tävling vill jag ha färsk frukt, gärna vindruvor, päron eller ananas, men det har aldrig funnits på vätskestationer... Och är såklart för tungt och mäckigt att ha med sig. Men man kan ju drömma haha. Bärremmar och något syrligt för att kicka i gång tror jag på.
 
Följande har jag haft i åtanke och funderat på:  
Elektrolyter.
Koffeintabletter.
Extrasaltade tunna riskakor och majskakor. (Lätta, salta, goda och energifyllda)
Torkad kelp. ( Mycket kalium i! )
Pågens kanel-gifflar (Är enbart sugen på detta under tävling, annars är de ju superäckliga) haha!
Nougatpåsar (sånadär vita små påsar som man kan trycka ut nutella. Jag tänker att det kan väl vara smidigt?)
Aprikoser, fikon och dadlar (godast från GreenEarth_se).
Tuttifrutti och sura godisar, bärremmar.
Saltlakrits.
Clifbars shotblock, strawberry-smak.
Bars av något slag, gärna skurna i bitar innan, om det skulle vara hårda.
Green Machines bars som vi nu blir sponsrade av till tävlingen!
Gels (UÄÄKK... men de andra insisterar på det..)
Tailwind nutrition energidryck. (Vad annars!? Supergott, inte starkt för magen och bra med energi)
Chips och salta nötter
Någon frystorkad mat
Tuggummi.
 
Har ni någon egen favorit eller tips? Kommentera gärna isåfall! :D
 
Packning och val av kläder kanske vi delar med oss av om tiden infinner sig. Nu är i alla fall resor, visum och anmälan helt fixad. Hoppas utrustningslista och mer info om tävlingen kommer snart. Vi vet en del, men inte mycket. :) På torsdag åker vi till Spanien med Jennifer för att springa och ha det jäkligt kul!
 
Hejs!
//Sanna
Visa fler inlägg