Transalpine och Merrellskor!

 
 
 
Om några veckor ska vi springa Goretex Transalpine Run tillsammans från 3 -9 september. Vi springer alltså ett bergslopp varje dag, från by till by, i en vecka! Det är Merrell som har bjudit in oss till detta och det är vi så enormt stolta och tacksamma för. Vi ska göra ALLT vi kan för att prestera och springa på topp!
 
 
 
Förutom äventyret och att se så många fina platser nere i alperna tror jag att allra roligast kommer att vara just grejen att springa och peppa varandra som ett lag hela vägen. Jag måste påminna mig själv varje dag om hur lyckligt lottad jag är som har en tvillingyster, och en så fantastiskt som Lina. Vi kompletterar varandra perfekt och att vi har samma intressen är jätteskönt!
 
Vilka skor kommer vi köra i då? Tjaa, vi kommer att ha med oss ganska många olika så att vi kan byta om det inte känns rätt, men jag presenterar de olika modellerna vi har nedan och hur vi tänker. 
 
Såhär: Bådas favoriter är utan tvekan All Out Crush Light. Det är en nätt och lätt sko med grepp som håller på de flesta underlag. Dessa har jag valt i alla lägen, och därför är mina nuvarande slitna. Men till min förfäran tillverkas den inte längre och har gått ur lager! SÅ det är bara att hitta en ny favorit.. Vilket nog inte blir så svårt ;)
 
 
 
En annan sko vi sprungit mycket med är All Out Crush Tough Mudder. Den är liknande den ovan men med lite mer dubb och drop, lite kraftigare, men fortfarande väldigt nätt. Jag kommer nog springa några etapper i dessa.
 
 
 
 
Vi fick precis hem Dexterity Tough Mudder så vi har inte hunnit sprungit jättemycket i dem. Men de känns väldigt bra och ganksa lik All Out Crush Light. Så de kommer förmodligen att springas i under Transalpine också. 
 
 
 
De skor jag helst springer med på fjället hemma och även paddlar i surfskin är Pace Glove 3. Lina springer hellre i Trail Glove 4 som är den uppdaterade varianten, med lite annan snörning. Dessa har barfotakänsla och är perfekta också på motbackelöp. Vi sprang i dem på RedbullK3 tillexempel. Jag sprang med dem även på COurchevel, men fick lite ont i fotsulorna på sista grusvägarna, så därför tror jag på lite grövre sula under Transalpine eftersom många alpstigar är riktigt hårda. 
 
 
Båda dessa är Pace Glove 3 men i olika färger. 
 
 
Här nedan har Lina på sig Trail Glove 4
 
 
 
 
 
För än mer barfotakänsla har vi Vapor Glove 3. De är otroligt sköna på mjuka underlag eller kortare pass ute. Nu har jag använt de på gymmet för att de är så sköna att ha inne och jag vill inte ha så varma skor när jag tränar styrka. 
 
 
Agility Peak Flex är motsatsen till ovan. De är de mest uppbyggda skorna vi har. Sköna att ha när man är lite sliten i fötterna eller på vintern, de funkade fint i snö även i branter. Dessa kan komma till använding under Transalpine mot slutetapperna kan jag tro, då fötterna kanske behöver lite mer stöd. 
 
 
 
För asfalt eller hårdare underlag har jag sprungit i (förutom alla ovan) Bare Access Flex. Sprang i dem på Offerdalsmilen och kände mig riktigt snabb! Älskar att gå promenader i dem också. Lätta och sitter som en smäck runt foten. 
 
 
Lite afterrundojjor är ju också alltid skönt. Då kan jag rekommendera Isix8 Mesh. De är mjuka som tofflor, men ändå som en gymoadojja. Extremt sköna att trampa runt i efter pass eller lång väntan på flygplatser!
 
 
 
En lite mer öppen sko är Encore Lattice 3 som påminner om träskor, men med mjukare material och man halkar inte ur helt bak med hälen (som i clogs). Dessa är bra när man bara vill sticka i fötterna och traska ut, brukar ha dem i trädgården, ner till affären, eller byte i bilen efter grispass! 
 
 
 
 
 
In och kika för dina framtida favoriter på http://www.merrell.com/UK/en_GB/home
 
 
Imorgon bilar Lina och jag med denna skönhet, SEAT ATECA till Hemsedal i Norge för Aim Challenge. 
 
 
 
//Sanna 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
En kommentar publicerat i Allmänt
Taggar: barfotaskor, löpning, merrell, merrellnordics, run, skomodeller, skor, springskor, traillöpning, trailrunning, transalpine
#1 - - Peppe:

Lycka till, Transalpine går längs en sjukt vacker sträcka, jag är sååå avundsssjuk! När det gäller skorna, spring i så dämpade skor du behöver, men inte mer, oavsett om det är Merrel eller annat märke. :)

Svar: Tack! Ja det ser fantastiskt ut! :D Ja, vi båda springer ofta i väldigt lite dämpning och det funkar för oss. Har med lite mer dämpade skor för senare på veckan om fötter och knän blivit mycket slitna.
Lina och Sanna