Sportbrillor

 
                                                 Bild från Xtrail Altay Expedition Race i Kina


Jag (Lina) har haft glasögon sedan jag gick i ettan på lågstadiet. Det har alltid varit lite jobbigt när jag har idrottat eftersom vanliga glasögon inte direkt är anpassade för att användas när man är aktiv i olika former. Jag började använda linser i högstadiet, men det fungerade inte så bra för mig, mitt synfel gick helt enkelt inte att få till bra med linser. Och så ploppade de ur rätt var det var och krånglade allmänt, så då skippade jag både linser och glasögon när jag sprang, cyklade och tränade.
Jag SER utan glasögon, men det är såklart suddigt och jag måste kisa och anstränga ögonen och får tillslut ont i huvudet . Därför är jag sååå glad att jag hittade Sportbrillor.se

Jag och Sanna är nu testpiloter för Sportbrillor.se och genom vårt samarbete har vi fått ett varsitt par enkelslipade Rudy Project Noyz Sportbrillor efter våra glasögonrecept! Vi valde en Fotokromatisk lins som innebär att den anpassar sig till olika ljusförhållanden genom at minska eller öka ljusinsläppet.

Så är det en solig dag, som det var när vi körde Åre Extreme Challenge, är de mörka som solbrillor, med ett mörkbrunt glas. Vi började ute på sjön med paddling då solen stekte, så det var verkligen perfekt att kunna ha ett par solbrillor. Lina plumsade i hela tre gånger, men eftersom man kan böja skalmarna bakom öronen 360 grader så sitter de som en smäck, så vi slapp oroa oss för att de skulle åka av! (Det finns till och med extra flyt-snören som man kan sätta fast om man håller på med ännu mer actionfyllda vattensporter)

Numera springer vi alltid i dessa, för mig som har varit van att springa utan glasögon och inte sett kontraster och marken ordentligt är det en otrolig skillnad och lättnad att kunna spinga fort och se klart! Rudy Project Noyz är dessutom Ultralätta så du glömmer snabbt att du ens har dom på dig! Den justerbara näsbygeln är tillverkad i glidfri och allergisäker silikon. Silikonet gör att sportglasögonen inte skaver och sitter på plats även när det är svettigt!

 

När vi sedan bytte till MTB på andra sidan Åreskutan och cyklade en hel del inne i skogen så ljusnar de efter ett tag så att vi kan se ordenligt även där. Jag kan verkligen rekommendera linser som anpassar sig såhär om man håller på med många olika sporter och är ute i alla typer av väderförhållanden!

Idag (två dagar efter den varma och soliga tävlingsdagen) sprang vi upp på Skutan igen, men det var mulet, dimmigt, regn och blåste som attan! Då var linserna inte lika mörka, och väldigt sköna att ha då tårarna rann av vindarna på Sanna som glömt sina hemma. 


Jag kan vekligen rekommendera att skaffa slipade sportglasögon då mitt tränande har blivit så mycket behagligare när jag kan se ordentligt. Men det finns självklart jättemånga snygga och bra glasögon även för dig utan synfel! In och kika så får ni superhjälp av proffsig personal. :) sportbrillor.se
 
0 kommentarer publicerat i Allmänt
Taggar: Sportglasögon, slipadesportglasögon, sportbrillor, synfel