Ett slag för varma fötter

Vintern har för en gångs skull varit en riktigt vinter i Jämtland hittills. Det har varit den snörikaste december, januari och februari på flera år av vad jag kan komma ihåg! Så härligt, men också så väldigt kallt vissa dagar. Dock har vi båda sluppit att frysa om fötterna något värst. Gococo Sportswear har nämligen sett till så att vi har flera olika par ullstrumpor, både med och utan kompression. Det finns långa strumpor, halvlånga och korta. Allt för så många olika tillfällen som möjligt.

 

 

 
 

 

Mina två personliga favoriter nu är Technical Cushion High Wool Funchsial. Det är en ganska tunn ullstrumpa som passar både bra vid vinterlöpning och längdskidåkning. En liknande är Outdoorsport, som också är ganska tunn, men håller värmen bra vid löpning i snö och längdåkning. Jag tycker inte om när det blir för tjockt i skon, då många ullstrumpor har en tendens att vara just tjocka. Dessa är varken för tunna, eller tjocka, så de är alldeles perfekt! En riktigt kall dag, ja då kan man bara dra på sig två par!

När jag går skimo har jag ibland använt de ovan, men jag föredrar då lite längre strumpor, och kompression är inte helt fel, så många gånger ute på träning och tur har jag valt Compression skiing, och Compression Wool.

Efter mina längre tävlingar, både inom Adventure racing och rena ultradistanser och bergslopp tar jag ofta kompressionsstrumpor på mig direkt efteråt och under några dagar framöver beroende på hur svullen jag blivit i underbenen. (Brukar ha lätt att få väldigt svullna ben efter hårda påfrestningar). Jag upplever att kompression ger mig snabbare återhämtning. På Gococos hemsida kan du även läsa mer om kompression och dess fördelar!

Gococos ull är också mulesing fri, vilket vi som veganer tycker är väldigt viktigt också. Djur som utnyttjas ska under omständigheterna i alla fall behandlas väl. Fabrikerna ligger i huvudsak i Litauen men även en del i Sri Lanka, och de som jobbar med Gococo har flertalet gånger varit nere själva till produktionen och har koll på att de arbetas under bra förhållanden.

 

Denna vintern har jag faktiskt inte haft problem med skavsår, vilket jag annars ofta får. Så det kan också bero på att jag bara använt Gococo i vinter! 😃